Kurserna - YogaByLink

Global Yoga

En utvecklande personlig yogaform anpassad till 2000-talets människa där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner.
Global Yoga blandar det bästa av traditioner från öst och väst. Global Yoga hämtar inspiration från Iyengar yoga, Ashtanga yoga, Kundalini yoga, Forrest yoga, Pilates samt funktionell träning och integrerar dessa tekniker i vår egen stil – en balans mellan precision och flöde.

YinYoga

Det är en lugn och meditativ yogaform där fokus ligger på kroppens yin delar som bindvävnad, leder och ligament. Det är framförallt områdena kring höften, låren, bäckenbenet och nedre delen av ryggraden. Spänningar löses upp och ditt nervsystem balanseras.

Man utför alla övningar på golvet och håller varje position mellan tre till fem minuter. På så sätt stretchas bindväven runt ben, leder och organ vilket gör att såväl rörlighet som smidighet ökar. Förbättrar flexibilitet i ryggrad och höfter och förser ryggrad och leder med ledvätska som ger bättre cirkulation. Bromsar åldrandet genom att lederna behåller sin mjukhet och rörlighet. Då yogan också är mera stillsam är den också ett härligt tillfälle att träna sig i mindfulness. Yinyoga är även ett perfekt komplement till dynamisk yoga eller annan fysisk aktivitet.

YangYin

YangYin är en klass som bjuder på det bästa ur två världar! Första delen fokuserar vi på styrka och uthållighet, i andra delen landar vi in i mjuka Yin positioner som öppnar upp kropp och sinne.

YinYangYin

Är precis det som det står. Klassen startar upp med att landa i yinpositioner, går sedan över till mera flödande yang för att mot slutet igen hitta lugnet i Yin.

AshtangaYoga

Ashtangayoga är en av de mest spridda yogaformerna världen över. Den har inspirerat många andra yogaformer, som vinyasa flow, poweryoga och även globalyogan. En fysisk och teknisk yogaform.

Yoga 1

En klass för dig som vill lära dig grunderna för en mera fysisk och flödande yogaklass. Första delen av kursen kommer att fokusera på teknik och linjering för att fram i höst övergå till en mera traditionell Hatha yoga.

 Nybörjare/Introduktionsklass

En kurs för dig som vill lära dig lite av varje av våra yogainriktningningar. Under 9 veckor får du lära dig andning, vanliga positioner och solhälsningar, tekniska grunder och yogatradition. Klassen ger dig också en kort introduktion till Yin- och medicinsk yoga.

Hatha Yoga

Hatha är egentligen ett samlingsnamn för all fysisk yoga. Stavelsen ha betyder solen och tha månen. Ordet yoga betyder förening, och hatha yoga är alltså en förening mellan solens och månens principer. Du yogar i traditionella positioner i något långsammare flöden. Du fokuserar på teknik och hur positionen påverkar dig och din kropp.

Medicinsk Yoga

MedicinskYoga är en mjukare yogaform med ursprung från Kundalini yoga. Yogan inriktar sig på besvär i rygg, nacke och på huvuvudvärk/migrän. I Sverige har det vetenskapligt forskats en hel del på den medicinska yogan och visat många goda resultat.
Andningen är en viktig del av yogan eftersom den har en så stor påverkan på hela kroppen.
Fel andningsteknik gör att kroppen stressas och får svårt att slappna av.
Med en kontrollerad, lugn och avslappnad andning får syret i blodet lättare att passera ut till cellerna vilket behövs för att kroppen ska fungera optimalt. Den del av kroppen som gör ont får möjlighet att vila och återhämta sig. På YogaByLink är alla våra instruktörer licensierade från MediYoga institutet.

PowerYoga

Poweryoga har drag från viniyogan, som utgår från elevens behov och förutsättningar. Poweryoga fokuserar, som namnet antyder, på styrka och flexibilitet och en av grundtankarna är att avmystifiera yogafilosofin och göra den begriplig för västerlänningar.

YogaFörMän

YogaFörMän är en kurs som är anpassad efter mäns styrkor och svagheter. Män är generellt sätt något starkare än kvinnor och generellt sätt något stelare. Kursen är uppbyggd för att tillgodogöra mannen det som hans kropp kan och behöver.

FörlossningsförberedandeYoga

En yogakurs för dig som vill vara aktiv under din graviditet och samtidigt förbereda dig och din kropp för stundande förlossning. Kursen är en anpassad yoga för den gravida kvinnan men som också förbereder dig mentalt inför förlossningen. I kursen går vi också igenom ställningar som kan var bekväma att jobba i under förlossningen. Kursen avslutas med ett tretimmarspass tillsammans med din partner där vi går igenom hela profylaxkursen ”Föda utan rädsla”. Kursen är konkret för dig och din partner där ni får ”verktyg” som är användbara under förlossningen.

Pilates

Pilates är en träningsmetod som kombinerar styrketräning, stretchning och yoga med fokus på kontroll och bålstabiliserande övningar. I Pilates tränas styrka och rörlighet med fokus på koncentration, balans, andning och avspänning. Pilatesträningen hjälper till att bygga upp styrkan i hela kroppen, med tonvikt på vår coremuskulatur.

FörälderBarnYoga

En yogaklass för dig som är nybliven förälder. Klassen har fokus på de kroppsliga områden som behöver lite extra uppmärksamhet efter en graviditet samt ger dig chans att få träna mindfullness i ditt föräldraskap.

Din bebis kommer att kunna vara med i flera av positionerna eller välja att ligga eller sitta på golvet.

YogaCore

YogaCore är en kurs som ger dig klassiska yogapositioner med fokus på bålstabilitet, dvs mage, rygg, säte, och som också innehåller andning och enkla flöden.

SoftFlow

En mjukare yogaklass med enkla och långsamma flöden. Passar dig som är helt nybörjare eller dig som vill ha längre tid i varje position.

RestorativeYoga

En meditativ och terapeutisk form av yoga som handlar om att slappna av och skapa återhämtning både fysiskt och mentalt. Alla positioner är liggande och sittande. Vi använder mycket props, dvs bolster och filtar för avlastning. 

SeniorYoga

En mjukare yogaklass för dig som inte vill ner och sitta på golvet, utan istället arbeta ifrån en stol. Övningarna är anpassade för att öka rörligheten i bland annat rygg och nacke, samt stärka upp bålen och skuldrorna. Vi tränar också balansen och stabiliteten i höfter och ben. Det är ett sätt att träna kroppen att parera obalans och undvika fallolyckor. Vi använder inga redskap utan bara vår egen kroppsvikt.